Onlangs kwamen de elektronicawinkels MyCom, Dixons en iCentre in het nieuws doordat zij bezoekers tracken door middel van het wifi signaal van hun mobiele telefoon. Met deze gegevens kunnen de winkels hun (potentiële) bezoekers analyseren. Hoe vaak komen ze in de winkel, hoe vaak lopen ze voorbij de winkel en langs welke route lopen ze door de winkel. Voor de winkelketens kostbare informatie om bijvoorbeeld hun winkelinrichting te optimaliseren.

Wifi-tracking: wat is het?

Wifi-tracking kan plaatsvinden via drie verschillende manieren: via gsm-signalen, via bluetooth en via wifi.  Waar het tracken op gsm-signalen vooral bedoeld is voor grote groepen mensen, is het tracken via bluetooth en wifi vooral geschikt voor kleinere groepen (winkelende) mensen.

Aan de hand van het Mac-adres van de smartphone, het unieke identificatienummer dat door gsm’s wordt uitgezonden bij het zoeken naar wifi-netwerken, kan elke klant gevolgd worden tijdens het winkelen, zelfs als dezelfde klant na een week weer terugkomt of langs de betreffende winkel loopt.

Wifi-tracking: mag dat?

Zoals vaker met dit soort nieuw gebruik van bestaande technologieën is het niet helemaal duidelijk of wifi-tracking en het gebruik van de opgeslagen gegevens wel legaal is. In principe mag je wifi signalen vrij uit de ether halen De vraag is dan wel: wat ga je met die gegevens doen?

Een Mac-adres is een persoonsgegeven. Het verzamelen en gebruik (of misbruik?) hiervan is niet zonder meer toegestaan. Voorzitter van het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB)  Jacob Kohnstamm zegt hierover tegenover Tweakers.net: “Als je dat soort gegevens gaat gebruiken om ze te volgen, moet je mensen heel goed informeren en ze laten aangeven of ze het op prijs stellen”.

Desondanks laat BAS Group directeur Lub Napel in hetzelfde artikel weten dat het niet nodig is om klanten te informeren dat er persoonsgegevens van hun worden verzameld.

Wifi-tracking: wat kun je er tegen doen?

Het enige wat je als gsm eigenaar kunt doen is het wifi-signaal van je gsm uitzetten op het moment dat je winkel met wifi-tracking inloopt. De gevorderde gsm gebruiker weet dit waarschijnlijk al. Er zijn echter veel meer mensen die hier niet van op de hoogte zijn en dus overgeleverd zijn aan de grillen van de elektronicawinkels.

Feit is echter wel dat het een omgekeerde wereld is dat de klant actie moet ondernemen om niet gevolgd te worden door de winkelier.

Conclusie

Het is vreemd dat er nog geen specifieke wetgeving bestaat met betrekking tot wifi-tracking. E-mailmarketing en cookie-gebruik worden, terecht, wettelijk aan banden gelegd, maar als winkelende Nederlander-met-gsm ben je zo goed als vogelvrij.

Naast de vraag of het wettelijk toegestaan is om het winkelend publiek te tracken, kun je je afvragen wat de invloed is op het winkelend publiek. Zullen mensen, nu ze weten dat ze bij Dixons op de voet gevolgd worden, niet eerder kiezen voor de BCC of de Mediamarkt? Of voortaan liever op internet een nieuwe TV of Macbook kopen?

wifi tracking

 

Tags: