Een koelkast die melk op je boodschappenlijstje zet omdat hij weet dat de pak die er nu in staat over de datum is? De koffie die in de ochtend al gezet wordt als jij je laatste wekker net uitzet? Klinkt te mooi om waar te zijn, maar door de opkomst van the internet of things is het misschien wel dichterbij dan je denkt.

Internet of wat?

Wat zijn die ‘things’ dan? ‘Things’ kan alles zijn als het maar communiceert met het internet. Om het uit te leggen nemen we het bovengenoemde voorbeeld van de koelkast. Zodra de koelkast leert te communiceren en dezelfde taal spreekt als jouw mobiele telefoon, kunnen ze met elkaar praten. Zodra de inhoud van de koelkast ook uitgerust wordt met een sensor die dezelfde taal spreekt, is het plaatje compleet. De koelkast krijgt een seintje van de pak melk die verteld dat het niet meer goed is. Vervolgens vertelt de koelkast dit door aan je telefoon die het automatisch op je mobiele boodschappenlijstje zet. Dit wordt ook wel Machine to Machine (M2M) communicatie genoemd.

Meer Big Data

Natuurlijk vraag ga je vragen stellen bij deze nieuwe technieken. Want Big Data, die nu al zo Big is, wordt alleen maar Bigger als we nog meer via het internet gaan communiceren. Dan weet het internet zelfs wat jij voor melk drinkt, hoeveel en op welk tijdstip. De voorspellingen zijn dan ook dat door deze ontwikkelingen Big Data flink zal toenemen.

Big Data verwachtingen

Wat is Big Data?

Big Data is een vage term zonder één heldere definitie. Big Data wordt gemaakt door ontzettend veel dingen zoals sensoren, telefoons, meetapparatuur enz. Al deze sensoren en apparaten zijn continu aan het registreren en dat wat ze registreren, slaan ze op als data. Wát men er precies mee kan blijkt een oneindige plethora aan mogelijkheden, net als internet in diens kinderschoenen. Zo zijn sommige bedrijven al begonnen met het visualiseren van Big Data in 3D met de Oculus Rift (een andere revolutie binnen dit ‘Internet of things’ tijdperk), om zo ‘het big data landschap’ in kaart te brengen en eventuele patronen te ontdekken die anders niet zichtbaar zouden zijn met gewone data crunching. Marion Koopman legt in de onderstaande Ted talk legt zij uit welke toepassingen haar bedrijf ervoor heeft;