netflix-gevel

Met het verwelkomen van de 50 miljoenste abonnee heeft streamingdienst Netflix een nieuwe mijlpaal bereikt. Op zich al een indrukwekkend aantal, maar helemaal wanneer je bedenkt dat er een jaar geleden nog 38 miljoen abonnees waren. Het afgelopen jaar zijn er maandelijks gemiddeld dus een miljoen nieuwe leden bijgekomen. Daarnaast biedt het bedrijf haar diensten momenteel ook nog eens aan 3 miljoen proefabonnees aan. Specifieke cijfers voor Nederland zijn hierbij overigens niet bekendgemaakt.

Hogere prijs remt groei

Een kritische blik op de cijfers laat echter wel zien dat de groei van Netflix de afgelopen paar maanden toch wat is teruggelopen. Zo was het totaal aantal nieuwe abonnees in de maanden juli, augustus en september bij elkaar slechts 1 miljoen. Een tegenvaller die ook op de beurs merkbaar was, want het aandeel daalde met maar liefst 26%. Als mogelijke oorzaak voor de afnemende groei wordt gekeken naar de abonnementsprijs die eerder dit jaar van $7,99 naar $8,99 werd verhoogd. Ook in Nederland verhoogde Netflix haar abonnementsprijs voor nieuwe klanten.

HBO zet de aanval in

Ondertussen zit de concurrentie niet stil. Wat betreft de kwaliteit van series is HBO een geduchte concurrent, maar dat bedrijf wist tot nu toe weinig van het online aandeel van Netflix af te snoepen. Dat kwam ongetwijfeld door het feit dat HBO online alleen te bekijken was zolang de klant ook een ouderwets televisie-abonnement had. Dat gaat echter veranderen, want in de loop van 2015 zal HBO ook online te bekijken zijn zonder kabelabonnement. We zijn dan ook heel benieuwd hoe onderstaande grafiek er over een jaar uit zal zien:

grafiek-netflix-hbo

 

Tags: ,