Wie denkt dat matchfixing alleen bij de allergrootste sporten op aarde voorkomt heeft het mis. De wereld van de elektronische sporten, ook wel eSports, krijgt de laatste tijd namelijk ook steeds vaker te maken met matchfixing-schandalen.

De opkomst van eSports

Het professioneel spelen van games in competitieverband is de afgelopen jaren razendsnel gegroeid. Waar Zuid-Korea zo’n 5 tot 10 jaar geleden eigenlijk het enige land was waar je echt als professioneel gamer aan de slag kon, zijn er inmiddels wereldwijd vele games die professioneel gespeeld worden en vele grote toernooien met prijzenpotten van miljoenen dollars.

Het beroep progamer lijkt door de ontwikkelingen stevig op de kaart te staan, maar is dat wel echt zo? Doordat er steeds meer mogelijkheden zijn om te wedden op games lijkt er zich ook een zelfdestructief scenario af te spelen waarbij de spelers hun eigen sport vernielen.

es

Een kans voor progamers

De opkomst van eSports heeft zonder twijfel voor vele positieve veranderingen gezorgd. Zo zijn er tegenwoordig ook buiten Korea steeds meer competities en toernooien, zijn er meer professionele teams, weten zowel teams als gamers eenvoudiger sponsoren te vinden en kunnen gamers met het spelen van online games een volwaardig salaris verdienen.

Dat laatste is natuurlijk ook belangrijk voor de ontwikkeling voor eSports. Progamers hebben geen bijbaan meer nodig en kunnen zich volledig op richten op de game. Het salaris kan bovendien worden gebruikt voor het bekostigen van snelle hardware en een snelle internetverbinding met een lage ping, zodat de gamers altijd optimaal kunnen presteren en games op het allerhoogste niveau kunnen spelen.

De voorbereiding van een progamer rondom een eSports toernooi.

Het gevaar dat matchfixing heet

Of het succes van eSports kan aanhouden is echter op dit moment nog maar de vraag. De doorbraak van eSports werd in 2010 namelijk al bijna een halt toegeroepen doordat er een groot matchfixing-schandaal aan het licht kwam in Zuid-Korea. Starcraft was in die tijd al sinds jaar en dag de nationale eSport in het land en het wist bij grote finales tot wel 100.000 mensen naar het stadion te trekken.

Toen echter aan het licht kwam dat een van de meest succesvolle spelers ooit betrokken was bij een matchfixing-schandaal en tegen betaling van frauduleuze gokkers games had verloren, kwam het succes van Starcraft in Korea al snel ten einde. Een aantal professionele teams werden opgeheven door een gebrek aan sponsoren en ook de organisatoren van competities en toernooien zaten met een probleem, omdat er geen sponsorgeld meer kon worden gevonden.

Uiteindelijk wist een nieuwe game, League of Legends, door de inspanningen van zowel de Koreaanse eSports-organisatie als het bedrijf achter het spel eSports weer op de kaart te zetten, maar het had er even op geleken dat het einde van eSports al in 2010 werd bereikt. Voor Starcraft 2, dat ook rond die tijd uitkwam, was het schandaal slecht nieuws. Hoewel het vandaag de dag nog altijd professioneel wordt gespeeld, is het vooral in Korea aanzienlijk minder populair dan zijn voorganger.

Het gevaar is nog niet geweken

En het lijkt erop dat het scenario dat zich ongeveer 5 jaar geleden in Zuid-Korea heeft afgespeeld zich op dit moment opnieuw zou kunnen herhalen. Want alhoewel het een periode stil is geweest wat betreft matchfixing, lijkt er een nieuwe storm op komst. Zo kwam ongeveer een jaar geleden in Korea naar buiten dat er in League of Legends opzettelijk wedstrijden zijn verloren en heeft Starcraft 2 de laatste maanden ook steeds vaker te maken met wedstrijden die door fans en wedkantoren als verdacht worden aangemerkt.

Progamers uit andere landen lijken inmiddels ook volop mee te doen aan de nieuwe trend. Zo kwamen er in DOTA 2 al verschillende schandalen aan het licht waarbij teams geld op een eigen verliespartij hebben ingezet en ook in Counter-Strike: Global Offensive werden onlangs verschillende teams voor eenzelfde vergrijp uitgesloten.

Het matchfixingschandaal van Dota 2.

Het is dan ook niet vreemd dat de aandacht van zowel fans als teams als organisatoren de laatste maanden steeds meer uitgaat naar matchfixing en met elk nieuw schandaal dat aan het licht komt, zal de reputatie van eSports een nieuwe deuk oplopen tot ook in dit geval de fans en sponsoren het niet meer zien zitten om nog aandacht en geld te besteden aan deze nieuwe vorm van sport. Het is daarom dus maar te hopen dat er snel een einde komt aan deze wanpraktijken, want anders zou het binnenkort zomaar eens afgelopen kunnen zijn met eSports.

 

Tags: , ,